Handelsbetingelser
Nedenfor finder du vores generelle forretningsbetingelser. Har du spørgsmål? Kontakt os gerne på: Kontakt
Artikel 1 - Definitioner
I disse forretningsbetingelser gælder følgende definitioner:
Fortrydelsesfrist: den frist, inden for hvilken forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret;
Forbruger: den fysiske person, der ikke handler i erhvervsmæssigt øjemed og indgår en fjernsalgskontrakt med erhvervsdrivende;
Dag: Kalenderdag;
Løbende kontrakt: en fjernsalgskontrakt om en række produkter og/eller tjenesteydelser, hvis leverings- og/eller acceptforpligtelse er fordelt over en længere periode;
Vedvarende datamedie: ethvert medium, der muliggør lagring af personligt adresserede oplysninger til forbrugeren eller erhvervsdrivende på en måde, der muliggør senere adgang og uændret gengivelse af de gemte oplysninger.
Fortrydelsesret: muligheden for forbrugeren til at træde tilbage fra en fjernsalgskontrakt inden for fortrydelsesfristen;
Erhvervsdrivende: den fysiske eller juridiske person, der tilbyder forbrugere produkter og/eller tjenesteydelser på fjernsalgsbasis;
Fjernsalgskontrakt: en aftale, hvor der inden for en erhvervsdrivende organiseret fjernsalgsstruktur af produkter og/eller tjenesteydelser kun anvendes en eller flere fjernkommunikationsteknikker op til og med aftalens indgåelse;
Fjernkommunikationsteknik: midler, der kan anvendes til at indgå en aftale, uden at forbruger og erhvervsdrivende mødes samtidig i samme rum.
Almindelige forretningsbetingelser: de foreliggende almindelige forretningsbetingelser for erhvervsdrivende.
Artikel 2 - Identitet af erhvervsdrivende
E-mail-adresse: info@lunensa.dk
Handelskamernummer: På anmodning
Artikel 3 - Anvendelighed
Disse almindelige forretningsbetingelser gælder for ethvert tilbud fra erhvervsdrivende og for enhver indgået fjernsalgskontrakt og ordre mellem erhvervsdrivende og forbruger.
Før fjernsalgskontrakten indgås, gælder teksten i disse almindelige forretningsbetingelser de betingelser, der er stillet til rådighed for forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil det inden fjernsalgskontrakten indgås blive angivet, at de almindelige forretningsbetingelser kan tilsendes på forbrugerens anmodning så hurtigt som muligt og gratis.
Hvis fjernsalgskontrakten indgås elektronisk, gælder teksten i disse almindelige forretningsbetingelser afvigelser fra den tidligere afsnit og før indgåelsen af fjernsalgskontrakten, vil teksten i disse almindelige forretningsbetingelser blive stillet til rådighed for forbrugeren elektronisk på en sådan måde, at den kan gemmes på et varigt datamedie af forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil det før indgåelsen af fjernsalgskontrakten blive angivet, hvor de almindelige forretningsbetingelser elektronisk kan læses og at de kan sendes elektronisk eller på anden måde gratis.
I tilfælde af at foruden disse almindelige forretningsbetingelser gælder visse produkter eller tjenester yderligere almindelige forretningsbetingelser, gælder de andet og tredje afsnit af de relevante, og forbrugeren kan altid henvise til den for ham mest fordelagtige anvendelige bestemmelse i tilfælde af modstridende almindelige forretningsbetingelser.
Hvis en eller flere bestemmelser i disse almindelige forretningsbetingelser til enhver tid helt eller delvist er ugyldige eller uanvendelige, fortsætter kontrakten og disse Vilkår og betingelser ellers gælder, og den relevante bestemmelse erstattes straks i overensstemmelse med aftalen af en bestemmelse, der så vidt muligt svarer til formålet med originalen.
At dømme "i ånden" af disse almindelige forretningsbetingelser
Uklarheder om fortolkning eller indhold af en eller flere bestemmelser i vores almindelige forretningsbetingelser skal "i ånden" af disse almindelige forretningsbetingelser forklares.
Artikel 4 - Tilbudet
Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller er underlagt betingelser, vil dette udtrykkeligt blive angivet i tilbuddet.
Tilbuddet er uforpligtende. Erhvervsdrivende har ret til at ændre og tilpasse tilbuddet.
Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøj agtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenesteydelser. Beskrivelsen er tilstrækkeligt detaljeret til en passende vurdering af tilbuddet fra forbrugeren. Hvis erhvervsdrivende bruger billeder, er disse en korrekt gengivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenesteydelser. Åbenlyse fejl eller åbenlyse fejl i tilbuddet binder ikke erhvervsdrivende.
Alle billeder, tekniske data i tilbuddet er vejledende og kan ikke føre til kompensation eller opløsning af kontrakten.
Produktfølgende billeder er en korrekt gengivelse af produkterne. Erhvervsdrivende kan ikke garantere, at de viste farver nøjagtigt svarer til produkternes faktiske farver.
Hvert tilbud indeholder oplysninger, så forbrugeren tydeligt forstår, hvilke rettigheder og forpligtelser, der er forbundet med accept af tilbuddet. Dette vedrører især:
prisen, undtagen toldomkostninger og importafgifter. Disse ekstra omkostninger betales og bæres af kunden. Post- og/eller kurer tjenester vil drage fordel af den særlige ordning for post- og kurertjenester i forbindelse med import. Denne ordning gælder, når varerne indføres i EU-bestemmelseslandet, hvilket også er tilfældet i nærværelse af. Post- og/eller kurertjenesten opkræver moms (om sammen eller ikke med beregnet toldomkostninger) hos modtageren af varerne;
eventuelle forsendelsesomkostninger;
måden hvorpå kontrakten indgås og hvilke foranstaltninger, der er nødvendige herfor;
hvorvidt fortrydelsesretten gælder eller ej;
betaling, levering og udførelse af kontrakten;
fristen for accept af tilbuddet eller den frist, inden for hvilken erhvervsdrivende garanterer prisen;
højden på taksten for fjernkommunikation, hvis omkostningerne ved brug af teknologien for fjernkommunikation beregnes på en anden basis end den regelmæssige grundtakst for det anvendte kommunikationsmiddel;
om kontrakten arkiveres efter indgåelsen, og i så fald hvordan den kan ses af forbrugeren;
måden hvorpå forbrugeren inden indgåelsen af kontrakten kan kontrollere og eventuelt retablere de af ham leverede data i forbindelse med kontrakten;
alle andre sprog, udover tysk, hvor kontraktindgåelsen er mulig;
de adfærdskodekser, som erhvervsdrivende er underlagt, og måden hvorpå forbrugeren kan se disse adfærdskodekser elektronisk; og
mindestdurationen af fjernsalgskontrakten ved et langvarigt forhold. Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetyper.
Artikel 5 - Aftalen
Aftalen indgås på nuværende tidspunkt under forbehold af bestemmelserne i afsnit 4 ved forbrugerens accept af tilbuddet og overholdelse af de tilknyttede betingelser.
Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, vil virksomheden straks elektronisk bekræfte modtagelsen af accepten af tilbuddet. Så længe virksomheden ikke har bekræftet modtagelsen af denne accept, kan forbrugeren ophæve kontrakten.
Hvis kontrakten indgås elektronisk, vil virksomheden træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger til at sikre den elektroniske transmission af data og sørge for en sikker webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, vil virksomheden træffe passende sikkerhedsforanstaltninger.
Inden for lovens rammer kan virksomheden undersøge, om forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt alle faktorer og forhold, der er vigtige for en ansvarlig indgåelse af fjernsalgskontrakten. Hvis denne undersøgelse giver virksomheden gode grunde til ikke at indgå kontrakten, er den berettiget til at afvise en ordre eller anmodning med begrundelse eller knytte særlige betingelser til dens udførelse.
Virksomheden giver forbrugeren følgende oplysninger om produktet eller tjenesten, skriftligt eller på en måde, der er tilgængelig for forbrugeren på et varigt datamedie:
- Virksomhedens besøgsadresse, hvor forbrugeren kan indgive klager;
- Betingelserne og måden, hvorpå forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret, eller en klar erklæring om udelukkelse af fortrydelsesretten;
- Oplysninger om garantier og eksisterende kundeservice;
- Oplysningerne indeholdt i artikel 4, afsnit 3, i disse almindelige forretningsbetingelser, medmindre virksomheden allerede har stillet disse oplysninger til rådighed for forbrugeren inden aftalens indgåelse;
- Betingelserne for opsigelse af kontrakten, hvis kontrakten har en varighed på mere end et år eller er ubegrænset. For en løbende kontrakt gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering.
Enhver kontrakt indgås under forudsætning af tilstrækkelig tilgængelighed af de relevante produkter.
Artikel 6 -
Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at opsige kontrakten uden begrundelse inden for 14 dage. Denne betænkningstid begynder dagen efter, at forbrugeren har modtaget produktet eller en repræsentant, der er udpeget på forhånd af forbrugeren og er kendt af virksomheden.
I løbet af betænkningstiden skal forbrugeren håndtere produktet og emballagen. Han vil kun pakke produktet ud eller bruge det i det omfang, der er nødvendigt for at vurdere, om han ønsker at beholde produktet. Hvis han udøver sin fortrydelsesret, vil han returnere varen med alt medfølgende tilbehør og - så vidt det er rimeligt muligt - sende den i original stand og original emballage i henhold til virksomhedens rimelige og klare instruktioner til virksomheden.
Hvis forbrugeren ønsker at udøve sin fortrydelsesret, er han forpligtet til at informere virksomheden herom inden for 14 dage efter modtagelsen af produktet. Forbrugeren skal gøre dette ved skriftlig meddelelse/e-mail. Efter at forbrugeren har angivet, at han ønsker at udøve sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet inden for 14 dage. Forbrugeren skal kunne bevise, at den leverede vare returneres rettidigt, f.eks. ved at fremlægge en forsendelseskvittering.
Artikel 7 - Omkostninger i tilfælde af fortrydelse
Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, pålægges omkostningerne ved returnering af produkterne forbrugeren.
Hvis forbrugeren har betalt et beløb, vil virksomheden refundere dette beløb så hurtigt som muligt, senest 14 dage efter annullering. Dette gælder, hvis produktet allerede er modtaget tilbage af webforhandleren, eller hvis der kan fremlægges overbevisende dokumentation for fuldstændig returnering.
Artikel 8 - Undtagelse fra fortrydelsesretten
Virksomheden kan undtage forbrugerens fortrydelsesret for produkter som beskrevet i afsnit 2 og 3. Undtagelsen fra fortrydelsesretten gælder kun, hvis virksomheden tydeligt har gjort dette kendt for forbrugeren ved tilbuddets accept.
Fortrydelsesretten kan kun undtages for produkter:
- Der er fremstillet efter forbrugerens specifikationer;
- Der er af en tydelig personlig karakter;
- Der af natur ikke kan returneres;
- Der hurtigt kan forringes eller forældes;
- Hvis prisen er underlagt ændringer på finansmarkederne, som virksomheden ikke har indflydelse på;
- For løse aviser og tidsskrifter;
- For lyd- og videooptagelser og computersoftware, som forbrugeren har brudt forseglingen på;
- For hygiejneprodukter, hvis forbrugeren har brudt forseglingen.
Fortrydelsesretten kan kun undtages for tjenester:
- Der skal udføres på et bestemt tidspunkt eller inden for en bestemt periode for indkvartering, transport, catering eller fritidsaktiviteter;
- Hvis leveringen er begyndt med forbrugerens udtrykkelige samtykke inden udløbet af fortrydelsesfristen;
- Med hensyn til væddemål og lotterier.
Artikel 9 - Prisen
I løbet af tilbudsperiodens gyldighed kan priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ændre sig på grund af ændringer i momssatserne.
Uanset det ovenstående kan virksomheden tilbyde produkter eller tjenester til priser, der kan variere på grund af ændringer på finansmarkederne, som virksomheden ikke kan påvirke, og tilbyde variable priser. Denne afhængighed af variationer og det faktum, at de angivne priser er omtrentlige, angives i tilbuddet.
Prisforhøjelser inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de skyldes lovmæssige krav eller bestemmelser. Prisforhøjelser efter 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis virksomheden har påkrævet dette, og:
1. De skyldes lovmæssige krav eller bestemmelser; eller
2. Forbrugeren har ret til at opsige kontrakten med virkning fra dagen, hvor prisforhøjelsen træder i kraft.
Priserne i løbet af tilbudsperiodens gyldighed har ikke ændret sig for de tilbudte produkter og/eller tjenester, undtagen for prisændringer som følge af ændringer i momssatserne.
Det bestilte produkt importeres af postvirksomheden på vegne af forbrugeren. Herefter opkræver posten importmoms eller refusionsomkostninger hos kunden. Derfor opkræver virksomheden ikke moms.
Alle priser er forbeholdt tryk- og sætningsfejl. Virksomheden påtager sig ikke ansvar for konsekvenserne af tryk- og sætningsfejl. Hvis der opstår tryk- og sætningsfejl, er virksomheden ikke forpligtet til at levere produktet til den forkerte pris.
Artikel 10 - Overensstemmelse og Garanti
Virksomheden garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne opfylder aftalen, de specifikationer, der er angivet i tilbuddet, de rimelige krav til soliditet og/eller brugbarhed samt de gældende lovgivningsmæssige og/eller administrative bestemmelser på aftaletidspunktet. Hvis det er aftalt, garanterer virksomheden også, at produktet er egnet til anden end normal brug.
En garanti fra virksomheden, producenten eller importøren berører ikke forbrugerens lovmæssige rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende mod virksomheden på grund af kontrakten.
Eventuelle mangler eller fejlleverede produkter skal meddeles til virksomheden skriftligt inden for 14 dage efter levering. Produkterne skal returneres i original emballage og i ubrugt stand.
Virksomhedens garantiperiode svarer til producentens garantiperiode. Virksomheden er imidlertid aldrig ansvarlig for produktets endelige egnethed til enhver specifik anvendelse af forbrugeren eller for rådgivning vedrørende produkternes anvendelse eller anvendelse.
Garantien gælder ikke, hvis:
- Forbrugeren selv har repareret og/eller ændret de leverede produkter eller har fået dem repareret og/eller ændret af tredjepart;
- De leverede produkter har været udsat for unormale forhold eller på anden måde er blevet håndteret uforsigtigt eller i strid med virksomhedens instruktioner og/eller dem på emballagen;
- Manglen helt eller delvist skyldes lovgivningsmæssige forskrifter eller bestemmelser vedrørende arten eller kvaliteten af de anvendte materialer.
Artikel 11 - Levering og Udførelse
Virksomheden vil behandle produktordrer med den største omhu og opmærksomhed.
Leveringsstedet er den adresse, som forbrugeren har angivet for virksomheden.
Under hensyntagen til oplysningerne i artikel 4 i disse generelle forretningsbetingelser vil virksomheden sende accepterede ordrer hurtigt, men senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringstid. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en ordre ikke kan udføres eller kun delvist kan udføres, vil forbrugeren modtage besked senest 30 dage efter, at han har afgivet bestillingsmeddelelsen. I dette tilfælde har forbrugeren ret til at annullere kontrakten uden omkostninger og har krav på erstatning.
I tilfælde af en opløsning i henhold til ovenstående afsnit refunderer virksomheden det beløb, som forbrugeren har betalt, så hurtigt som muligt, dog senest 14 dage efter opløsningen.
Hvis leveringen af et bestilt produkt viser sig at være umulig, vil virksomheden bestræbe sig på at tilbyde et erstatningsprodukt. Forbrugeren vil blive underrettet tydeligt og forståeligt om, at et erstatningsprodukt leveres senest ved levering. For erstatningsprodukter kan fortrydelsesretten ikke udelukkes. Omkostningerne ved eventuel returnering afholdes af virksomheden.
Risikoen for skade og/eller tab af produkter ligger hos virksomheden indtil levering til forbrugeren eller en tidligere angivet repræsentant, som virksomheden er bekendt med, medmindre der udtrykkeligt er aftalt andet.
Artikel 12 - Abonnementer: Varighed, Opsigelse og Forlængelse
Opsigelse
Forbrugeren kan indgå en ubestemt kontrakt om regelmæssig levering af produkter (herunder strøm)
eller tjenester til enhver tid med en opsigelsesfrist på højst en måned.
Forbrugeren kan indgå en kontrakt, der er indgået for en bestemt periode og strækker sig til regelmæssig levering af produkter (herunder strøm) eller tjenester til enhver tid ved afslutningen af den aftalte periode under hensyntagen til de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst en måned.
Forbrugeren kan opsige kontrakterne nævnt i de foregående afsnit:
- når som helst og ikke begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller inden for en bestemt periode;
- på samme måde, som de er indgået; altid med samme opsigelsesfrist, som virksomheden har fastsat for sig selv.
Forlængelse
En kontrakt, der er indgået for en bestemt periode og strækker sig til regelmæssig levering af produkter (herunder strøm) eller tjenester, må ikke forlænges eller forlænges stiltiende i en bestemt periode.
Uanset det ovenstående kan en kontrakt, der er indgået for en bestemt periode og strækker sig til regelmæssig levering af daglige, nyheds- og ugeaviser og tidsskrifter, stiltiende forlænges med en bestemt periode på op til tre måneder, hvis opsigelse sker senest ved udløbet af forlængelsen med en frist på højst en måned.
En kontrakt, der er indgået for en bestemt periode og strækker sig til regelmæssige leveringer af produkter eller tjenester, kan kun stiltiende forlænges for ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige kontrakten med en opsigelsesfrist på højst en måned og en opsigelsesfrist på højst tre måneder, hvis kontrakten strækker sig til regelmæssig, men mindre end månedlig levering af daglige, nyheds- og ugeaviser og tidsskrifter.
En aftale om regelmæssig levering af daglige, nyheds- og ugeaviser og tidsskrifter (prøve- eller introduktionstilbud) forlænges ikke stiltiende og ophører automatisk ved udløbet af prøve- eller introduktionstiden.
Varighed
Hvis en kontrakt har en varighed på mere end et år, kan forbrugeren efter et år opsige kontrakten til enhver tid med en opsigelsesfrist på højst en måned, medmindre rimelighed og retfærdighed taler for opsigelse før udløbet af den aftalte periode.
Artikel 13 - Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal beløbene, som forbrugeren skylder, betales inden for 7 arbejdsdage efter starten af betænkningstiden i henhold til § 1. Denne frist begynder, efter at forbrugeren har modtaget konfirmationen af kontrakten.
Forbrugeren er forpligtet til straks at meddele fejl i de opgivne eller oplyste betalingsoplysninger til virksomheden.
Ved manglende betaling af forbrugeren har virksomheden ret til at opkræve rimelige omkostninger, som er forud meddelt forbrugeren i overensstemmelse med lovgivningen.
Artikel 14 - Klageprocedure
Klager over aftaleens gennemførelse skal indgives klart beskrevet og forelægges virksomheden senest 7 dage efter, at forbrugeren har opdaget manglerne.
Klager, der indgives til virksomheden, vil blive besvaret inden for en periode på 14 dage fra modtagelsesdatoen. Hvis en klage forventes at tage længere tid at behandle, vil virksomheden inden for 14 dage anmode om en kvittering og angive, hvornår forbrugeren kan forvente en mere detaljeret svar.
Hvis en klage ikke kan løses på enighedsbasis, opstår der en tvist, som er underlagt tvistbilæggelsesproceduren.
En klage fritager ikke virksomhedens forpligtelser, medmindre virksomheden skriftligt angiver noget andet.
Hvis en klage findes berettiget af virksomheden, vil virksomheden efter eget skøn erstatte eller reparere de leverede produkter gratis.
Artikel 15 - Tvister
For aftaler mellem virksomheden og forbrugeren, som disse generelle forretningsbetingelser gælder for, gælder udelukkende tysk lov. Selvom forbrugeren bor i udlandet.